9 rzeczy, o których warto pamiętać podczas tworzenia aplikacji

Jeśli nie masz doświadczenia z tworzeniem aplikacji, wdrożenie Twojego nowego, świetnego pomysłu lub aktualizacja obecnej wersji aplikacji będzie wymagała konsultacji z project managerem i zespołem programistów. Projektowanie aplikacji jest złożonym procesem, który wymaga wiele czasu i pracy, aby upewnić się, że wszystko zakończy się sukcesem. Zdecydowanie powinno się przeprowadzić badanie rynku. Nikt przecież nie chciałby wydać pieniędzy aby odkryć, że rynek jest już przesycony aplikacjami podobnymi do Twojej, a na dodatek – nawet lepszymi! Należy również określić jaki problem ma adresować aplikacja, jak go rozwiąże i jakie korzyści przyniesie swoim potencjalnym użytkownikom. Pozostaje też wiele aspektów technicznych do przemyślenia – jak na przykład dobór odpowiednich technologii, projekt UX/UI, organizacja projektu i wdrożenie aplikacji, o które powinna zadbać wybrana przez Ciebie firma tworząca aplikację.

Taka, jak my! 🙂

Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych (naszym zdaniem) kwestii, o których należy pamiętać podczas projektowania aplikacji:

  1. Badanie rynku

Tak naprawdę o tym, czy Twoi klienci potrzebują Twojej aplikacji dowiemy się dopiero, gdy ją stworzymy.

Nie oznacza to jednak, że zawsze jest to strzał w ciemno i zdecydowanie powinno się przeprowadzić badanie rynku. Spróbuj znaleźć swoją potencjalną konkurencję, określić ich strategię i sposoby na wzrost w ostatnich latach. Bez problemu można znaleźć opinie użytkowników aplikacji i określić, co w niej się im podoba, oraz co jest słabą stroną Twojej konkurencji. Przygotuj listę zalet i wad swojego pomysłu i postaraj się być przy tym jak najbardziej obiektywnym. Warto też poświęcić czas na przemyślenie wyjątkowych cech Twojego produktu i określić, w jaki sposób adresuje wszystkie problemy konkurencji. W taki sposób unikniesz wielu błędów, określisz swoją strategię, grupę docelową i zadbasz o to, żeby Twoja aplikacja była unikatowa.

  1. Rozmawiaj ze swoimi klientami

Wiele startupów zaczyna pracę nad ich produktem nie rozmawiając z nikim spoza wąskiego grona pracowników firmy. Opinie użytkowników są kluczowe – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Koniec końców – to oni korzystają z aplikacji. Spróbuj porozmawiać o swoim pomyśle z jak największą liczbą potencjalnych odbiorców. Zwróć uwagę na to, czego szukają i jak można im to dostarczyć. Prezes firmy będzie myślał zupełnie inaczej o Twojej aplikacji niż menadżer, a jednocześnie oboje mogą być zainteresowani korzystaniem z niej. Spróbuj odpowiedzieć na pytania typu „co oferuje Ci moja aplikacja?”, „jaką stanowi wartość dodaną w porównaniu do konkurencji?”, „dlaczego chciałbyś z niej korzystać?”.

  1. Monetyzacja

Czy nie byłoby świetnie, gdyby Twoja stworzona na miarę aplikacja zwróciła koszty produkcji? Aby tak się stało, należy dokładnie przemyśleć opcje monetyzacji. W każdym przypadku najlepszy wybór będzie inny. Dla przykładu, jeśli Twoja aplikacja opiera się na jakimś rodzaju usługi, miesięczny system subskrypcji może nie być najlepszym rozwiązaniem. Spróbuj zobaczyć, jak Twoja konkurencja czerpie zyski ze swojej działalności. Jest wiele modeli, które można wykorzystać – jak na przykład freemium, premium, model zakupów w aplikacji, subskrypcji jak i również reklam i sponsorowania. Nie oznacza to też jednak, że należy się ograniczyć do jednej z nich.

9 najważniejszych kwestii dotyczących projektów IT w postaci diagramu

  1. Specyfikacja projektu

Na tym etapie na pewno już wiesz, co chcesz osiągnąć – zrobiłeś już badanie rynku, rozmawiałeś z klientami i zdecydowałeś o modelu monetyzacji Twojej aplikacji. Teraz przyszła pora na przedstawienie pomysłu programistom.

Specyfikacja projektu powinna przynajmniej opisywać cele projektu, zawierać szkice aplikacji, opis funkcjonalności, user stories, kamienie milowe i budżet projektu. Dzięki temu Twój zespół programistów będzie mógł szybko wdrożyć się w projekt, przygotować dokładną wycenę i oszacować realny czas potrzebny na rozwój produktu. Będzie też zdecydowanie prościej wybrąć odpowiednią technologię do konkretnego przypadku. Naprawdę lubimy specyfikacje projektowe naszych klientów!

  1. UX/UI Design

W większości przypadków to interfejs użytkownika i User Experience powoduje, że Twoi klienci chcą korzystać z Twojej aplikacji. Popatrzmy na Apple – UX/UI ich produktów jest w zasadzie zawsze poruszane w każdej rozmowach o designie. Nie bez powodu. Użytkownicy uwielbiają, gdy aplikacje „po prostu działają” i łatwo się z nich korzysta. Z drugiej strony – bardzo łatwo zrujnować świetny pomysł na aplikację koszmarnym designem. Przemyśl, które funkcjonalności nie są konieczne do uruchomienia Twojej aplikacji, aby nie utrudniać użytkownikom korzystania z niej. Im mniej „rozpraszaczy”, tym bardziej użytkownicy skupiają się na zawartości. Jest wiele prostych rzeczy, które można poprawić w większości projektów – i dobry UX/UI Designer powinien Ci od razu o nich powiedzieć.

  1. Dobór odpowiednich technologii

Na samym początku należy określić, jaką aplikację chcemy stworzyć. W przypadku aplikacji mobilnych można wybierać z takich technologii jak React Native, Swift, Kotlin, Flutter. Do aplikacji webowych dobrym wyborem na frontend będzie React.js, Vue lub Angular. Do backendu preferujemy wykorzystywanie Node.js, Pythona i Javy – ale można też rozważyć C#. Należy pamiętać, że każda z nich ma swoje zalety i wady.

Załóżmy, że jesteś startupem, który chciałby stworzyć minimalną wersję produkcyjną (MVP) aplikacji webowej, aby zobaczyć, czy pomysł ma faktycznie szanse odnieść sukces. MVP aplikacji jest również przydatne przy rozmowach z potencjalnymi inwestorami – dobrze jest w negocjacjach pokazać gotowy produkt, który można rozwinąć z większą ilością funduszy. W takich przypadkach Node.js z React.js lub Vue.js będzie prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem. Te konkretne technologie pozwalają na szybkie stworzenie MVP, gdy nasz budżet jest ograniczony.

Z drugiej strony, jeśli Twoim pomysłem jest na przykład duża platforma e-commerce, Node.js może nie być najlepszym rozwiązaniem ze względu na gorszą skalowalność. W każdym z tych przypadków wybór odpowiednich technologii powinien być dokonany w oparciu o założenia projektu. Twój zespół programistów powinien Cię poinformować o tym, dlaczego zdecydowali się na konkretną technologię. W naszym przypadku – zawsze dyskutujemy tę kwestię z naszymi klientami, aby mieć pewność, że rozumieją i akceptują nasze decyzje.

  1. Bezpieczeństwo aplikacji

Kwestie zabezpieczeń aplikacji są często pomijane w specyfikacjach projektowych. Jeśli Twoja aplikacja zbiera jakiekolwiek dane o użytkownikach, w szczególności te wrażliwe, należy dopilnować ich bezpieczeństwa. Zabezpieczenia aplikacji mają jeszcze większe znaczenie w przypadku aplikacji mobilnych. Zdecydowana większość ludzi przechowuje na swoich telefonach mnóstwo informacji – zdjęcia rodzinne, kontakty, e-maile czy nawet dane do kont bankowych i swoje hasła. Jeśli Twoja aplikacja będzie słabo zabezpieczona, najprawdopodobniej problem wróci do Ciebie ze zdwojoną siłą szybciej niż myślisz.

  1. Skalowalność

Skalowalność aplikacji definiuje się jako możliwość wzrostu w czasie. Jeśli Twoja aplikacja ma mieć szerokie grono odbiorców, powinna być w stanie poradzić sobie z większą liczbą użytkowników, umożliwiać zwiększenie mocy obliczeniowej czy dodanie nowych funkcjonalności. Dobrze jest ująć rozwój aplikacji na etapie jej projektu, aby uniknąć problemów po jej wdrożeniu. Zapewnienie możliwości skalowania projektu w większości przypadków spoczywa na barkach zespołu programistów i zawsze należy przedyskutować z nim możliwości rozwoju aplikacji na samym początku.

  1. Strategia marketingowa

Jeśli planujesz zacząć kampanię marketingową po wydaniu swojej aplikacji, to jest już za późno.

Jeśli możesz zaufać programistom w kwestii jakości ich rozwiązań, powinieneś jak najszybciej przenieść swoją uwagę z manualnego sterowania projektem na stworzenie strategii marketingowej. Dopracowanie marketingu aplikacji wymaga wielkich nakładów pracy i dobrze jest zacząć tak szybko, jak to tylko możliwe. W dzisiejszych czasach branding jest niezmiernie istotny – jak Twoje logo, gama kolorów, nazwa i zawartość aplikacji będzie wyróżniać się spośród tysięcy aplikacji? Jakich kanałów marketingowych użyjesz – czy Twoi odbiorcy większość czasu spędzają w social mediach, czy oglądają filmy w Internecie? Wolą korzystać z telefonów czy komputerów? Dobrze jest rozpocząć kampanię marketingową przynajmniej kilka miesięcy przed opublikowaniem finalnej wersji aplikacji. Dzięki temu aplikacja będzie używana od pierwszego dnia jej istnienia przez większą liczbę użytkowników.

Michał Kłak

Autor

Michał Kłak

Współzałożyciel i dyrektor operacyjny iMakeable.

Kategorie
Najnowsze posty
Tagi
Ta strona używa ciasteczek. Klikając "Zgadzam się" wyrażasz zgodę na używanie przez nas ciasteczek i akceptujesz naszą politykę prywatności.