Wprowadzenie: Dlaczego tak ciężko określić koszt aplikacji mobilnej?
W wielu przedsiębiorstwach pojawia się chęć stworzenia aplikacji mobilnej. Jedynym z pierwszych pytań jakie wtedy padają to „ile to kosztuje?”. Problem w tym, że odpowiedź na to problematyczne pytanie, zawsze brzmi „to zależy’. W przypadku procesu tak skomplikowanego jak tworzenie aplikacji mobilnej określony koszt developmentu, zawsze będzie się różnić w zależności od złożoności projektu. Dlatego w tym artykule staram się omówić wszystkie aspekty procesu tworzenia aplikacji oraz ich wpływu na jej koszt. Dla osób szukających krótkiej i nie do końca szczegółowej odpowiedzi. Mogę przedstawić średni koszt stworzenia aplikacji mobilnej w USA. Średni koszt projektów aplikacji mobilnych recenzowanych na renomowanej platformie Clutch.co w 2024 roku wynosi pomiędzy $10,000 a $49,000, a średnia stawka godzinowa $25-$49. Czynników wpływających na koszt tworzenia aplikacji mobilnej jest wiele. Zaczynając od wyboru platformy docelowej takiej jak Android czy iOS, kończąc na kosztach utrzymania i rozwoju aplikacji już po jej uruchomieniu. Dlatego teraz postaram się wyjaśnić jak te czynniki wpływają na ostateczny koszt tworzenia aplikacji mobilnej.
Jakie czynniki wpływają na koszt aplikacji mobilnej?
Jak złożoność i ilość funkcjonalności wpływa na koszt aplikacji mobilnej?
Pierwszym i najważniejszym determinantem ceny aplikacji mobilnej jest cel jej tworzenia. Tworzymy aplikację mobilną dla sklepu internetowego umożliwiającą zakupy przez telefon, czy może naszym celem jest stworzenie aplikacji umożliwiającej tworzenie wirtualnych projektów budowlanych wykorzystując technologie AR? Na samym starcie może się wydawać oczywiste, która z aplikacji będzie droższa – ta wykorzystująca AR oczywiście. I tu pojawia się cały problem tego tematu, ponieważ niekoniecznie! To czy aplikacja powinna obsługiwać wiele platform jak iOS i Android, czy może powinna obsługiwać tylko jeden z tych systemów operacyjnych może całkowicie zmienić kosztorys. Złożoność funkcjonalności sklepu internetowego też będzie odgrywać ważną rolę w determinacji ceny aplikacji. Załóżmy na przykład, że sprzedajemy okulary i chcemy stworzyć możliwość wirtualnego przymierzenia okularów. Nagle okazuje się, ze nasza „prosta” aplikacja sklepu internetowego również wykorzystuje technologię AR i kosztorys może okazać się większy niż wygląda to na pierwszy rzut oka. Wydawać się może, że założenie „więcej funkcjonalności = wyższa cena” jest w miarę bezpieczne, nie jest to do końca prawda, ponieważ cześć funkcjonalności, w zależności od rodzaju technologii, w której tworzymy aplikacje. Może kosztować X bądź Y. Niektóre rozwiązania, które w Swift musimy stworzyć od zera. W technologii takiej jak Flutter mogą być dostępne od ręki, w jednej z wielu dostępnych bibliotek. Niektóre bardziej skomplikowane funkcjonalności mogą być cięższe do zakodowania od dziesięciu innych mniej skomplikowanych, razem wziętych, dlatego w przypadku aplikacji mobilnych określenie kosztu jest tak skomplikowane i jedyne rozwiązanie to pokazanie w przybliżeniu, widełek cenowych określonych typów aplikacji. Bazując na kosztach tworzenia poprzednich aplikacji tego typu. Takich jak aplikacja taxi (np. Uber) albo aplikacja mobilna platformy do odtwarzania filmów (np. Netflix).
Jak rodzaj aplikacji wpływa na koszt aplikacji mobilnej?
Rodzaj aplikacji to nie to samo co typ aplikacji. Rodzajem aplikacji określamy to, czy dana aplikacja jest tworzona w technologii natywnej, hybrydowej lub może w postaci PWA. Czym się one różnią? W bardzo dużym skrócie technologia natywna, to aplikacja działająca tylko na jednym systemie operacyjnym np. iOS. To rozwiązanie cechuje się lepszym wykorzystaniem potencjału urządzenia i w przypadkach bardzo wymagających aplikacji, wykorzystujących zaawansowane funkcjonalności urządzenia, w których zależy nam na jak najlepszej optymalizacji. To rozwiązanie spełni swoje zadanie najlepiej. Główną wadą tego rozwiązania jest to, że taka aplikacja jest dedykowana do jednego systemu operacyjnego. Oznacza to tyle, że jeśli chcemy stworzyć aplikacje na iOS oraz Android wykorzystując technologie natywne musimy tak naprawdę stworzyć dwie osobne aplikacje. Co z automatu zwiększa koszty nawet dwukrotnie, dlatego podstawowym pytaniem jakie warto sobie zadać to „Czy ja potrzebuję natywną aplikację mobilną?”. Jeśli odpowiedzenie na to pytanie sprawia Ci trudność może warto rozważyć aplikację hybrydową. Aplikacje hybrydowe wykorzystują takie technologie jak Flutter lub React Native, dzięki czemu kod napisany w tej technologii działa na obu platformach jednocześnie. Aplikacje pisane w Flutterze mogą minimalnie odstawać optymalizacją i prędkością działania od rozwiązań natywnych. Nie jest to jednak ogromna różnica ale w zaawansowanych aplikacjach np. Healthcare może to grać ogromną rolę. Tak samo napisanie niektórych zaawansowanych funkcjonalności aplikacji hybrydowej może być trudniejsze niż w technologii natywnej. Nie jest to jednak niemożliwe, aczkolwiek trzeba to wziąć pod uwagę podczas planowania aplikacji. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tych technologii, stworzyliśmy artykuł, w którym porównujemy obie te technologie pt. „Aplikacje cross-platform i natywne – czym się różnią i które rozwiązanie wybrać?”. Kolejnym rodzajem aplikacji, który warto wziąć pod uwagę są PWA (Progresywna Aplikacja Webowa).PWA nie są klasyczną aplikacją mobilną, a raczej zaawansowaną aplikacją webową. PWA łączą cechy stron internetowych i aplikacji mobilnych. Główną cechą PWA jest możliwość działania offline, dzięki Service Workera. Aplikacje PWA nie znajdą jednak swojego miejsca w App Store, czy Google Play Store. Jedyną możliwością pobrania jej jest instalacja bezpośrednio ze strony internetowej. Instalacja PWA jest bardzo prosta – możemy stworzyć interaktywny pop-up, aby dodać aplikację do ekranu głównego. Przykład pop-upa z PWA w jednej z wykonanych przez nas aplikacji Warsaw Players.
Aplikacje PWA wyglądają i zachowują się dokładnie tak jak aplikacje mobilne. Jednak wykorzystanie niektórych zaawansowanych funkcji urządzenia może być problematyczne, kosztowne lub niemożliwe w tej technologii. Jeśli chcesz porównać PWA z aplikacjami hybrydowymi przeczytaj nasz artykuł pt. „PWA vs Aplikacje Cross-platformowe - kiedy i dlaczego stworzyć PWA?”
Czy stworzenie aplikacji na Android jest tańsze od aplikacji iOS?
W skrócie? – To zależy. Średni globalny koszt rozwoju aplikacji na iOS wynosi około 28 000 dolarów, podczas gdy dla Androida jest to około 23 000 dolarów. Wydawać się może, że średni rozwój na Androida może być nieco tańszy niż na iOS. Tylko zależy to od wielu czynników, w tym złożoności i konkretnych wymagań aplikacji. Android ma większy globalny udział w rynku urządzeń mobilnych, ponadto ogromna ilość aplikacji na Android to stosunkowo proste aplikacje, co może być powodem dlaczego średnie koszty tworzenia takich aplikacji są mniejsze. Wszystko zależy od funkcjonalności w danej aplikacji, a nie od samego systemu operacyjnego. Dlaczego tak jest?
Według ponownie Clutch.co stawki godzinowe developerów iOS, Android i aplikacji hybrydowych są identyczne, wahające się od 25 do 49 dolarów, co pokazuje nam, że system operacyjny, na który tworzymy aplikacje nie gra roli w wielkości jej ceny. Największym faktorem decydującym o jej wielkości są funkcjonalności jakie chcemy w nich zawrzeć.
Aplikacje Natywne – dlaczego ich łączny koszt może być większy niż rozwiązania hybrydowe.
Tak jak pisaliśmy powyżej aplikacje natywne cechują się tym, że działają na tylko jednym systemie operacyjnym, gdzie ich hybrydowe odpowiedniki tego ograniczenia nie posiadają. Technologie natywne są dedykowane dla systemów operacyjnych Swift – iOS, czy Kotlin na Android, gdzie technologie takie jak React Native czy Flutter umożliwiają tworzenie aplikacji na oba z tych systemów z niewielkimi zmianami w kodzie. Oznacza to tyle, że jeśli chcemy stworzyć aplikacje działającą na obu systemach z wykorzystaniem rozwiązań natywnych, musimy stworzyć dwie osobne aplikacje. Przez co koszty developmentu zwiększają się dwukrotnie. W takich przypadkach dużą rolę zespół developerski. Bardzo często specjaliści od iOS nie tworzą aplikacji Android i vice-versa. Co może powodować dodatkowe utrudnienie i kolejne ukryte koszty – trzeba zatrudnić dwa osobne zespoły. Kolejną kwestią wartą do wzięcia pod uwagę jest spójność designu w aplikacjach. Różnice systemowe pomiędzy iOS i Android, w rozwiązaniach natywnych mogą utrudniać zachowanie spójnego designu i dokładać dodatkowej pracy designerom, gdzie w aplikacjach hybrydowych utrzymanie spójności jest trochę prostsze.
Aplikacje hybrydowe
W aplikacjach hybrydowych tworzonych w technologiach takich jak Flutter czy React Native development aplikacji jest o tyle prostszy, że automatycznie bez ogromnej ilości dodatkowej pracy, nasza aplikacja działa na kilku systemach operacyjnych. Jak wspomniałem wcześniej stawki godzinowe developerów hybrydowych, są takie same jak developerów natywnych, dlatego koszty takiej aplikacji będą zdecydowanie mniejsze. Główną bolączką, a zarazem największą zaletą aplikacji hybrydowych jest to, że jest to rozwiązanie „one size fits all”, dlatego też, aplikacje w tym rozwiązaniu mogą minimalnie odstawać od ich natywnych rozwiązań, a rozwiązania dedykowane w wielu wrażliwych branżach takich jak Healthcare zaleca się się tworzyć w rozwiązaniach natywnych. Chociażby przez ogromną ilość regulacji jakie te aplikacje muszą spełniać. Wymagania w takich sektorach są dużo wyższe i w takich przypadkach potrzebne będzie rozwiązanie najlepsze w swojej klasie, czyli dokładnie to czym są aplikacje natywne.
Koszty aplikacji PWA, w porównaniu do rozwiązań natywnych i hybrydowych.
Koszty aplikacji PWA, w porównaniu do rozwiązań natywnych i hybrydowych, różnią się znacząco, głównie ze względu na specyfikę każdego z tych podejść. Aplikacje PWA (Progressive Web Apps) są zaawansowanymi aplikacjami webowymi, które oferują funkcjonalności zbliżone do aplikacji mobilnych, takie jak działanie offline, dzięki użyciu Service Workera. Jednym z głównych atutów PWA to możliwość tworzenia jednej aplikacji, która działa na wszystkich platformach (w tym webowych), co zasadniczo obniża koszty produkcji i utrzymania w porównaniu do rozwiązań natywnych, gdzie wymagane jest tworzenie oddzielnych aplikacji dla każdego systemu operacyjnego (iOS, Android), co podwaja koszty. Rozwiązania hybrydowe, wykorzystujące narzędzia takie jak Flutter czy React Native, umożliwiają również tworzenie aplikacji działających na wielu platformach z jednego źródła kodu, co może być bardziej opłacalne niż podejście natywne, ale zwykle wiąże się z wyższymi kosztami niż PWA ze względu na bardziej skomplikowany proces tworzenia i testowania aplikacji. Aplikacje PWA mogą nie oferować pełnej gamy zaawansowanych funkcjonalności dostępnych w rozwiązaniach natywnych, co może być ich ograniczeniem w pewnych specyficznych przypadkach użycia, ale za to oferują szybką i mniej kosztowną ścieżkę do uruchomienia funkcjonalnej aplikacji na rynku. PWA to szczególnie atrakcyjne rozwiązanie dla firm poszukujących prostoty, mniejszych kosztów początkowych oraz szybszego czasu wprowadzenia na rynek, przy jednoczesnym zachowaniu kluczowych funkcjonalności aplikacji mobilnych.
Porównanie wad i zalet każdego z rozwiązań.
Porównując wady i zalety aplikacji PWA, natywnych oraz hybrydowych, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów każdego z tych rozwiązań: Aplikacje Natywne
Zalety: Najlepsze wykorzystanie możliwości urządzenia, w tym szybkość działania i responsywność. Dostęp do pełnej gamy funkcji urządzenia, takich jak kamera, GPS, akcelerometr. Lepsza optymalizacja pod kątem konkretnego systemu operacyjnego, co przekłada się na wyższą jakość i stabilność aplikacji.
Wady: Wyższe koszty tworzenia i utrzymania, gdy aplikacja ma być dostępna na różnych platformach. Dłuższy czas produkcji, ponieważ wymagane jest tworzenie osobnych aplikacji dla każdego systemu operacyjnego. Konieczność posiadania oddzielnych zespołów programistów specjalizujących się w danej platformie. Warto zaznaczyć, że jeśli chcemy tworzyć aplikację natywną na jeden system operacyjny te wady nie są, aż tak odczuwalne i koszty mogą być mniejsze niż aplikacje hybrydowe. Aplikacje Hybrydowe
Zalety: Jeden kod źródłowy dla wszystkich platform, co obniża koszty i skraca czas produkcji. Szybszy czas wprowadzenia na rynek dzięki jednoczesnemu rozwijaniu aplikacji na różne platformy. Łatwiejsza aktualizacja i utrzymanie aplikacji.
Wady: Ograniczenia w dostępie do niektórych funkcji urządzenia i potencjalnie gorsza wydajność w porównaniu do aplikacji natywnych. Potrzeba kompromisów projektowych, aby aplikacja działała poprawnie na różnych urządzeniach. Możliwość wystąpienia problemów z wydajnością i płynnością działania, zwłaszcza w zaawansowanych graficznie aplikacjach.
Aplikacje PWA (Progresywne Aplikacje Webowe)
Zalety: Niskie koszty produkcji i utrzymania, ponieważ aplikacje PWA są w zasadzie stronami internetowymi. Łatwość instalacji i brak potrzeby umieszczania aplikacji w sklepach z aplikacjami. Możliwość działania offline dzięki wykorzystaniu Service Workera.
Wady: Ograniczony dostęp do funkcji urządzenia w porównaniu do aplikacji natywnych. Możliwe problemy z wydajnością i responsywnością na niektórych urządzeniach. Brak możliwości umieszczenia aplikacji w App Store czy Google Play Store
Każde z tych rozwiązań ma swoje miejsce na rynku mobilnym, a wybór najlepszego zależy od celów biznesowych, grupy docelowej oraz budżetu projektu. Aplikacje natywne oferują najlepsze doświadczenia użytkownika i wydajność, aplikacje hybrydowe zapewniają kompromis między kosztami a dostępnością, a PWA stanowią ekonomiczną opcję z szybkim czasem wprowadzenia na rynek dla prostszych aplikacji.
Jak branża/sektor wpływa na cenę aplikacji np. Healthcare?
Jak wspomniałem wcześniej niektóre sektory jak np. Healtcare mogą być objęte dużo większą obserwacją państwa i dlatego aplikacje dla takich branż muszą spełniać dużo więcej wymagań, w porównaniu do prostej aplikacji sklepu internetowego. Dla przykładu możemy spojrzeć na Stany Zjednoczone i ich ustawę HIPAA, w takich przypadkach tworzenie aplikacji, która może podlegać danej ustawie będzie kosztować trochę więcej. Dlaczego? Ponieważ do tego potrzebujemy specjalistów doświadczonych w tworzeniu takiej aplikacji, pod kątem prawnym jak i pod kątem pewnych standardów kodowania. Nie każdy Software House podejmie się tworzeniu takiej aplikacji, dlatego można uznać, że sektor, z którego przychodzimy z projektem aplikacji mobilnej może wpływać na koszty developmentu. Jaką platformę wybrać do tworzenia aplikacji mobilnej? Wybór platformy jest w pełni zależny od grupy docelowej aplikacji, specyfikacji projektu, budżetu oraz branży, w której tworzymy aplikacje. Jeśli wiemy, że większość naszych użytkowników docelowych korzysta z iOS, tworzenie aplikacji hybrydowej może być rozwiązaniem „nad wyraz” i niepotrzebnym wzrostem kosztów. Z drugiej jednak strony tworzenie prostej aplikacji, która nie potrzebuje wszystkich zaawansowanych funkcji urządzenia, w rozwiązaniu natywnym również może okazać się przerostem formy nad treścią. Dlatego, gdy pojawia się chęć tworzenia aplikacji mobilnej warto jest skonsultować się z Software Housem, który odpowiednio zbada cele biznesowe tego przedsięwzięcia i podpierając się doświadczeniem, danymi, succes stories i case studies zasugeruje odpowiednie rozwiązanie. W takich przypadkach warto jest przeanalizować nasz pomysł „od deski do deski”, żeby zobaczyć czy inne rozwiązanie technologiczne nie spełniło by naszych wymagań będąc przy tym dużo tańsze.
Badania użytkowników i ich wpływ na koszt tworzenia aplikacji
Wspominaliśmy o grupie docelowej jako jeden z głównych determinantów ceny naszej aplikacji. Dlatego jak łatwo się domyślić, przeprowadzenie badań użytkowników jest kluczowym aspektem jeszcze zanim zaczniemy tworzyć pierwsze makiety. Jak takie badania przebiegają? Tutaj odpowiedź ponownie brzmi „to zależy”. Designer sposób badania dopiera per projekt, jest jednak kilka głównych sposobów, o których wspomnę. Trzema sposobami na przeprowadzenie badań są następująco: wywiad, badanie ankietowe, analiza raportów konkurencji. Jeśli chcesz dowiedzieć się dokładnie jak takie badania przeprowadzić przeczytaj jeden z naszych artykułów na temat User Researchu. Pierwszym najszerzej omawiającym temat będzie artykuł pt. „Jak sprawdzić pomysł na start-up? Podstawy user researchu”, a jeśli chcesz się bardziej zagłębić w techniki badawcze, możesz też przeczytać artykuł pt. „Podstawy User Researchu – Discover Explore Test Listen (DETL)”.
Jak brak badań użytkowników może wpłynąć na koszty aplikacji?
Nieprzeprowadzenie badań użytkowników jest pierwszym krokiem do wepchnięcia się w niekończące się koszty. Bardzo często founderzy, chcąc oszczędzić dodatkowych kosztów wstępnych chcą pominąć etap badań użytkowników i bazują tylko na swojej intuicji i doświadczeniach. Jest to nic innego jak czysty hazard, w którym sukces aplikacji zależy od naszego szczęścia. Jeśli nie przeprowadzimy badań możemy stworzyć aplikacje, która totalnie nie trafia w gusta użytkowników, i nawet jeśli będzie ona funkcjonalna może nie odpowiadać użytkownikom docelowym i powodować ich ucieczkę od aplikacji. Może zdarzyć się tak, że stworzymy aplikację natywną na platformę Android, a okaże się, że większość naszych klientów korzysta z iOS. Efekt? Napisanie aplikacji na nowo w drugiej technologii natywnej, lub pisanie od nowa w technologii hybrydowej, tak czy tak wpadamy w dodatkowe koszty. Dodatkowo aplikacje stworzone bez badań użytkowników często mają wiele błędów już u samych podstaw, i późniejsze naprawienie ich jest bardzo kosztowne. Wtedy najlepszym rozwiązaniem, w wielu przypadkach jest napisanie całej aplikacji od nowa, co może być ogromnym ciosem w portfel przedsiębiorstwa.
Wpływ UX na sukces aplikacji
User Experience gra ogromną rolę w sukcesie aplikacji, a do tego potrzebny jest w zespole projektowym UX Designer. Dlaczego? Jak wpływa to na koszty i sukces aplikacji? Po pierwsze jeżeli aplikacja jest nieodpowiednio zaprojektowana będzie ona odpychać użytkowników i powodować ich odpływ, co przełoży się na mniejsze przychody z aplikacji itd. Po drugie nie posiadanie designera na pokładzie niesie za sobą wiele długoterminowych kosztów. Jeśli nie posiadamy odpowiednich makiet w narzędziach pokroju Figma. Developerzy pracujący nad aplikacją nie mają podstawy, na której mają się wzorować kodując aplikację. Niesie to za sobą wiele negatywów, tych bardziej oczywistych i tych mniej. Z tych bardziej oczywistych jest wydłużenie czasu pracy developera, co przekłada się na większe koszty. Jednym z tych mniej oczywistych jest utrudnione wprowadzanie zmian w przyszłości. Prosty przykład prostej zmiany. Wyobraźmy sobie sytuacje, w której chcemy zmienić pozycję/układ guzików w naszej aplikacji. Designer w Figmie wprowadzi te zmiany w kilka minut, a developer mając makietę przed oczami jest w stanie dodać te zmiany, w krótkim czasie. Jeśli kazalibyśmy wykonać to zadanie developerowi na ślepo, zamiast kilku godzin, mielibyśmy do czynienia z czasem pokroju tygodnia lub dwóch – serio. Dodatkowo nawet jeśli udałoby się nam stworzyć taką aplikację bez designera, wprowadzanie zmian w przyszłości staje się problematyczne. Z reguły kod w takich projektach jest niskiej jakości i późniejsze dodawanie nowych funkcjonalności może się okazać problematyczne i jedynym rozwiązaniem będzie przepisanie aplikacji od nowa.
Outsourcing czy zespół wewnętrzny, a może freelancer?
Wybierając wykonawcę aplikacji mobilnej, do wyboru są tak naprawdę trzy opcje. Outsourcing
Outsourcing Developmentu polega na zleceniu wykonania określonej aplikacji gotowemu zespołowi, który zajmuje się całym procesem tworzenia aplikacji. Taki zespół składa się z Project Menagera (1 na każdy projekt), Designera (bądź kilku), Developera (bądź kilku, w zależności od złożoności projektu),Testera, Analityka Biznesowego (pomagający odkrycie prawdziwie potrzebnych funkcjonalności dla użytkowników, tak aby aplikacja nie stała się dziurą na pieniądze bez dna). Outsourcing developmentu do zespołu zewnętrznego np. z Software House’u jest jedną z popularniejszych metod tworzenia aplikacji. Nie bez powodu zresztą. Zespołu z Software House z reguły posiadają wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę. Prowadzą Cię przez cały proces developmentu, od badań użytkowników, aż po wydanie aplikacji i jej późniejsze utrzymanie. Jest to rozwiązanie, które jest przystępnym cenowo rozwiązaniem i jeżeli nie mamy zamiaru tworzyć ogromnych projektów, które wymagają opieki 24 godziny na dobę całego zespołu specjalistów, w zupełności wystarczy i jest zdecydowanie tańszą opcją niż zatrudnianie własnego zespołu.
Seniority zespołu – dlaczego juniorzy w projekcie to nic złego?
W każdym projekcie, nie tylko aplikacji mobilnych, pojawia się ogromna ilość relatywnie prostych zadań, które Juniorzy wykonają bez problemów, zrobią to równie dobrze co Seniorzy, z może troszkę dłuższym czasem wykonania (np. 2/3 godziny zamiast jednej) ale stawki Juniorów, w porównaniu do stawek godzinowych przeciętnego seniora są dużo niższe i będzie to po prostu bardziej opłacalne rozwiązanie. Dodatkowo taki Junior nigdy nie pracuje sam i w zespole znajduje się co najmniej jeden senior, który dba o jakość kodu. Dlatego właśnie Juniorzy w zespole to nic złego, a w większości przypadków są oszczędnością kosztów, nie tracąc przy tym jakości produktu.
Zespół wewnętrzny
Jeśli posiadasz w swojej firmie zespół developerski – świetnie! Jednak większość przedsiębiorstw chcących stworzyć swoją własną aplikację takiego zespołu nie posiada, słusznie zresztą. Zrekrutowanie i utrzymanie zespołu specjalistów z odpowiednim doświadczeniem i umiejętnościami, kosztuje i pochłania sporo czasu. Dodatkowo sensowność utrzymywania pełnoprawnego zespołu developerskiego jeśli chcemy stworzyć jednorazowo aplikację nie ma zbytnio sensu, ponieważ do późniejszego utrzymania i konserwacji aplikacji w zupełności wystarczy kilka/kilkanaście godzin roboczych w miesiącu. W takim przypadku dużo lepiej jest po prostu zlecić taką konserwację do zespołu zewnętrznego z Software House’u – wyjdzie taniej. W dużym skrócie: O ile nie posiadasz już własnego zespołu oraz nie budujesz aplikacji pokroju Netflixa, gdzie utrzymanie jej 24/7 jest kluczowe i masz zamiar wprowadzać w niej ciągłe zmiany. Rekrutowanie zespołu od podstaw nie ma zbyt wiele sensu i dużo lepiej jest skorzystać z usługi Outsourcingu.
Freelancer
Rozwój i tworzenie aplikacji mobilnych to gra zespołowa, wymagająca dużych kompetencji w kompletnie różnych dziedzinach, od designu, po development, aż po testowanie i konserwacje aplikacji. W tym procesie napotykamy ogromne nakłady pracy, których Freelancer nie będzie w stanie wykonać tak dobrze, jak zrobi to specjalista w danej dziedzinie. Budowanie zespołu z freelancerów nie ma zbytnio sensu i pewnie przysporzy ogromną ilość nerwów, straconego czasu i pieniędzy. Freelancerzy mają swoje miejsce w developmencie aplikacji, jednak do budowania pełnoprawnych projektów, odradzałbym korzystania z takich usług. Kuszące niskie koszty bardzo często pójdą w parze z dużo niższą jakością projektu. Nie umniejszając umiejętności freelancerom – tworzenie aplikacji jest po prostu bardzo skomplikowanym procesem, w którym łączymy wiele różnych dziedzin.
Aby wykonać to dobrze musi tworzyć to zespół.
Podsumowanie
Koszt stworzenia aplikacji mobilnej jest zależny od wielu czynników takich jak:
- Wybór platformy operacyjnej, cross-platform czy natywna
- Ilość i złożoność funkcjonalności
- Doświadczenie zespołu
- Badania użytkowników
- Utrzymanie aplikacji po jej wypuszczeniu
- Zabezpieczenie aplikacji i jej konserwacja
- Rodzaj zatrudnienia zespołu
Obniżenie tych kosztów jest możliwe ale jest zależne od specyfikacji projektu. Dobrym rozwiązaniem, które nie obniża kosztów od razu ale może uchronić nas przed kosztami w przyszłości jest stworzenie MVP aplikacji, przeprowadzenie wartościowych badań użytkowników i późniejszy rozwój aplikacji na podstawie danych. Nie na ślepo.
FAQ
Czy rozwój aplikacji mobilnej dla obu platform (iOS i Android) jednocześnie jest bardziej kosztowny? Rozwój aplikacji mobilnej jednocześnie dla platform iOS i Android może zwiększyć koszty projektu, ale nie zawsze oznacza to podwojenie budżetu. Wiele zależy od podejścia do projektowania i implementacji. Rozwój natywny dla każdej z platform oddzielnie zapewnia najlepsze dopasowanie do specyfikacji i możliwości danego systemu operacyjnego, lecz wymaga więcej czasu i zasobów, ponieważ każda aplikacja jest budowana od podstaw. Alternatywnie, wykorzystanie narzędzi do tworzenia aplikacji cross-platformowych (np. React Native, Flutter) umożliwia współdzielenie znacznej części kodu między platformami, co może obniżyć koszty i skrócić czas potrzebny na rozwój. Należy jednak pamiętać, że aplikacje cross-platform mogą nie zawsze oferować tak samo płynne i dopasowane doświadczenie użytkownika jak aplikacje natywne. Jak wpływa wybór platformy na koszty rozwoju aplikacji mobilnej? Wybór platformy (iOS, Android lub obie) ma znaczący wpływ na koszty rozwoju aplikacji mobilnej. Aplikacje natywne dla iOS i Android są tworzone przy użyciu różnych języków programowania i narzędzi, co oznacza, że rozwój dla każdej z tych platform odbywa się niezależnie, co może zwiększyć koszty i czas potrzebny na wdrożenie. iOS jest często postrzegany jako bardziej homogeniczne środowisko z mniejszą liczbą urządzeń, na których trzeba testować aplikację, co może nieznacznie obniżyć koszty w porównaniu do Androida, gdzie fragmentacja urządzeń jest większa. Z drugiej strony, aplikacje cross-platform pozwalają na jednoczesny rozwój dla obu systemów z wykorzystaniem jednego kodu źródłowego, co może obniżyć koszty i czas potrzebny na rozwój, choć może to mieć wpływ na ostateczną jakość i wydajność aplikacji. Ile kosztuje stworzenie prostej aplikacji mobilnej? Koszt stworzenia prostej aplikacji mobilnej może się wahać w zależności od wielu czynników, takich jak wybór platformy, lokalizacja i doświadczenie zespołu deweloperskiego, oraz szczegółowe wymagania projektowe. Na ogół, możemy mówić o przedziale cenowym od kilku tysięcy do kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Proste aplikacje, które nie wymagają zaawansowanych funkcji, takich jak integracja z zewnętrznymi API, niestandardowe animacje czy skomplikowane logiki użytkownika, będą kosztować mniej. Ważne jest, aby mieć na uwadze, że nawet “prosta” aplikacja wymaga projektowania, testowania i utrzymania, co również wpływa na koszty. Jakie są główne czynniki wpływające na koszt stworzenia aplikacji mobilnej? Koszt stworzenia aplikacji mobilnej jest uzależniony od wielu czynników, w tym: Złożoność i funkcjonalność: Im więcej funkcji i bardziej skomplikowana logika aplikacji, tym wyższe będą koszty. Platformy docelowe: Rozwój natywny dla iOS i Android z osobna może być droższy niż wykorzystanie rozwiązań cross-platform. Projekt UI/UX: Indywidualny, dopracowany projekt interfejsu i doświadczenia użytkownika jest czasochłonny i zwiększa koszty.
Wprowadzenie: Dlaczego tak ciężko określić koszt aplikacji mobilnej?
Jakie czynniki wpływają na koszt aplikacji mobilnej?
Jak rodzaj aplikacji wpływa na koszt aplikacji mobilnej?
Czy stworzenie aplikacji na Android jest tańsze od aplikacji iOS?
Aplikacje Natywne – dlaczego ich łączny koszt może być większy niż rozwiązania hybrydowe.
Jak branża/sektor wpływa na cenę aplikacji np. Healthcare?
Badania użytkowników i ich wpływ na koszt tworzenia aplikacji
Outsourcing czy zespół wewnętrzny, a może freelancer?
Podsumowanie
FAQ
Michał to współzałożyciel i dyrektor operacyjny iMakeable. Z pasją podchodzi do optymalizacji procesów i analityki, stale szukając sposobów na ulepszanie działań operacyjnych firmy.